Merken worden steeds meer gepromoot op social media. Facebook is het grootste sociale netwerk met meer dan 1,3 miljard gebruikers. Driekwart van de gebruikers is dagelijks aanwezig. Vaders, moeders, senioren, scholieren: alle leeftijden en lagen van de bevolking zijn er te vinden, waaronder veel (potentiële) klanten. Een goede website is daarom niet genoeg wanneer je moet zorgen voor grotere omzet of naamsbekendheid. Een bedrijf moet aanwezig zijn daar waar de doelgroep zit! Bijna 9 op de 10 Nederlanders maken gebruik van sociale media. Bijna alle Nederlanders van 15 tot en met 39 jaar maken gebruik van sociale media. Het Nederlandse gemiddelde staat op 86 procent. Er zijn meer vrouwen dan mannen die gebruikmaken van social media. Van de Nederlandse socialmediagebruikers is 53 procent vrouw en 47 procent man.
Facebook en Twitter zijn ongetwijfeld de grootste sociale netwerken, maar zij zijn niet de enige. Om succes te hebben moet je aanwezig zijn op het netwerk waar de gebruikers zitten en die passen bij het product dat je moet promoten.
De meeste sociale netwerken bieden API's. API staat voor Application Programming Interfaces. Het zijn kant en klare functies die nodig zijn om informatie te gebruiken van het netwerk. Bekende voorbeelden van API's zijn Google Maps, Youtube en Twitter.
Voorbeelden van het gebruik van sociale media campagnes:
Facebook is met afstand het meest gebruikte social medium ter wereld. De grote groei is er inmiddels uit. Het Amerikaanse sociale netwerk kent 1,23 miljard maandelijks actieve gebruikers, waarvan er 757 miljoen dagelijks actief zijn. Gemiddeld brengen zij maandelijks 8,3 uur door op het platform. Van die 1,23 miljard maken er 945 miljoen (ook) mobiel gebruik van Facebook.
Op een gemiddelde dag delen Facebookgebruikers samen meer dan 6 miljard likes uit, uploaden 350 miljoen foto’s en versturen 10 miljard Facebookberichten. De like- en share-knoppen worden dagelijks meer dan 22 miljard keer getoond op 7,5 miljoen websites. In januari maakte Mark Zuckerberg bekend dat het gebruik van Facebook Messenger de afgelopen maanden is gegroeid met 70 procent.
In Nederland zijn ruim 9 miljoen geregistreerde Facebook-accounts.
Facebook is geschikt voor advertenties en bedrijfs/productpagina's. Je kunt Facebook-accounts gebruiken voor het inloggen.
Op developers.facebook.com vind je de API's van Facebook en uitgebreide documentatie over het gebruik hiervan.
Er bestaan inmiddels meer dan 923 miljoen geregistreerde Twitteraccounts. Hiervan zijn er 241 miljoen maandelijks actief. Van hen verstuurt er zo’n 60 procent zelf ook tweets, 40 procent leest alleen tweets. Twittergebruikers hebben het laatste kwartaal van 2013 148 miljard keer hun timeline opgevraagd.
Het mobiel gebruik van Twitter is erg hoog: 184 miljoen mensen maken maandelijks mobiel gebruik van Twitter. Dat komt neer op driekwart (76 procent) van de twitteraars.
In Nederland zijn 5 miljoen geregistreerde accounts, waarvan er 1,3 miljoen maandelijks actief tweeten. Uitgaande van de internationale verhouding van alleen lezen vs. tweeten bedraagt het aantal actieve Nederlanders twittergebruikers 2,2 miljoen. Het gebruik van Twitter is, net als dat voor Facebook gezegd kan worden, relatief stabiel. De website van Twitter wordt maandelijks door 3,9 miljoen Nederlanders bezocht.
Eind 2013 analyseerde PeerReach de Nederlandse twitteraars. Hieruit bleek dat 25 procent van de accounts zakelijk is (onder zakelijke accounts vallen zowel de accounts van bedrijven als personen die een zakelijk profiel hebben aangemaakt). Van de persoonlijke accounts is 54 procent vrouwelijk.
Er bestaat een groot verschil in activiteit tussen de verschillende leeftijdsgroepen. De gemiddelde tiener heeft zo’n 3.000 tweets, daar waar de oudere gebruiker gemiddeld 1.000 tweets heeft geplaatst. Wat ook erg opvallend is, is dat de vrouwelijke tieners opvallend veel actiever zijn dan de mannen.
Kijken we naar het aantal volgers, dan is de verdeling erg scheef. Slechts 3 procent van de Nederlandse twitteraars heeft meer dan 1.000 volgers. De gemiddelde Nederlandse twitteraar heeft 47 volgers en volgt zelf 89 anderen.
Met de Twitter-search API krijg je een alert wanneer een gebruiker jouw merk noemt. Zo kun je hulp bieden zonder dat de gebruiker erom gevraagd heeft. Op dev.twitter.com vind je de API's en de documentatie over de ontwikkelomgeveing van Twitter.
LinkedIn wil veel meer zijn dan alleen een openbare cv-site en heeft daarom de afgelopen 2 jaar flink gesleuteld aan het platform. Zo is de focus op de timeline vergroot en zijn de mogelijkheden voor recruiters, bedrijfspagina’s en adverteren flink uitgebreid.
De toegenomen activiteit heeft er voor gezorgd dat LinkedIn inmiddels zo’n 4,6 miljoen Nederlandse bezoekers per maand heeft. Wereldwijd wordt het platform maandelijks door 187 miljoen mensen bezocht, waarvan 38 procent vanaf een mobiel apparaat. LinkedIn heeft 4,5 miljoen gebruikers in Nederland. Er zijn 3 miljoen bedrijfspagina’s.
Voor developers is er de site developer.linkedin.com.
Het afgelopen jaar heeft Google z'n Google+ verder geïntegreerd binnen haar diensten, onder andere in Gmail en de Android Play Store en je moet over een Google+-account beschikken om te reageren op YouTube-video’s. Google+ is erg moeilijk te vergelijken met andere social media omdat Google er eigen, ruime, definities van actief gebruik op nahoudt.
Volgens Google zijn er 540 miljoen gebruikers die maandelijks actief zijn. Dat kan ook betekenen dat je met een Google+-account reageert onder een blog op Blogger of een app in de Android Play Store een +1 geeft. Kijken je naar het aantal gebruikers dat in de timeline van Google+ actief is, dan zijn er 320 miljoen actieve gebruikers. Daarnaast worden er elke week 1,5 miljard foto’s naar Google+ geüpload.
Google biedt veel API's in zijn ontwikkelomgeving.
Ondanks dat Tumblr maandelijks door zo’n 1 miljoen Nederlanders wordt bezocht, is Tumblr bij het grote publiek niet bekend. Desalniettemin gaat het goed met de microblog. Sinds de oprichting in februari 2007 zijn er 80 miljard berichten in meer dan 175 miljoen verschillende blogs gepost. De helft van de Tumblr-gebruikers maakt maandelijks gebruik van de mobiele app of site. Blogs op Tumblr zijn niet zozeer aan auteurs verbonden, maar aan een bepaald onderwerp of interesse. Gebruikers vinden elkaar aan de hand van hun blogs en posts. Het is niet nodig elkaar persoonlijk te kennen. In vergelijking met Facebook en Twitter heeft Tumblr een jonge doelgroep.
De API's van Tumbir vind je op www.tumblr.com/developers.
Instagram combineert het maken en delen van foto’s met socialmediafuncties, zoals volgen en gevolgd worden, reageren, liken en er kunnen foto’s gegroepeerd worden middels hashtags. Instagram onderscheidt zich van alle hiervoor genoemde social media doordat het alleen als mobiele app te gebruiken is. Uit de cijfers van Newcom Research blijkt dat er ruim 2 miljoen Nederlanders gebruik maken van Instagram. Wereldwijd zijn er 150 miljoen mensen die Instagram gebruiken, die samen 55 miljoen foto’s per dag delen en 1,2 miljard likes plaatsen.
Wat je als ontwikkelaar er mee kunt, zie je op instagram.com/developer.
Pinterest is een online prikbord waarop mooie en inspirerende afbeeldingen (‘pins’) gedeeld worden. In tegenstelling tot Instagram draait Pinterest niet om zelf gemaakte foto’s. Afbeeldingen worden verzameld op prikborden, die je zowel zelf kunt vullen als samen met anderen.
Pinterest heeft wereldwijd 70 miljoen gebruikers. In Nederland zeggen 1,1 miljoen mensen Pinterest te gebruiken, waarvan 131.000 dagelijks. Pinterest wordt maandelijks door zo'n miljoen Nederlanders bezocht. Sinds het afgelopen jaar kunnen ook locaties aan pins worden toegevoegd en kunnen bedrijven ‘promoted pins’ plaatsen. Kenmerkend aan Pinterest is dat het met name populair is onder vrouwen.
Op de site developers.pinterest.com vind je de API's waarmee je onder andere een pinbutton op je site kunt opnemen om afbeeldingen te kunnen delen.
WhatsApp is een oorspronkelijk voor de iPhone en later voor Android ontwikkelde applicatie (app) voor de smartphone om berichten, bestanden en foto´s met elkaar uit te wisselen, een gratis berichtendienst die wereldwijd door één miljard mensen wordt gebruikt.
Of het een socialmediaplatform is, is te betwijfelen, maar dat het veel gebruikt wordt, dat is zeker. Whatsapp blijft groeien en heeft nu meer dan negenhonderd miljoen gebruikers, zo'n vijf maanden nadat in april 2016 de achthonderd miljoen gebruikers werd bereikt.
60 miljoen mensen bezoeken maandelijks de website van SlideShare, die samen 215 miljoen pageviews genereren.
Om een slide op te nemen op een site, gebruik je een van de API's op de website www.slideshare.net/developers
Vine is een de 'micro-videodienst'. Vine wordt vaak afgezet tegen Instagram, waarmee gebruikers ook korte video's kunnen schieten. O.a. door de maximale lengte van 6 seconden zijn video's op Vine echter een stuk creatiever. Daarbij draait het bij Instagram meer om het delen van video met vrienden, niet zozeer om een creatieve video te schieten.
Snapchat is een toepassing voor het delen van foto's en video's die gebruikt kan worden op smartphones. Het bijzondere van de toepassing is dat de doorgezonden media slechts tijdelijk zichtbaar zijn bij de ontvangers, dit gaat van één tot tien seconden. Daarna verdwijnen de bestanden van de servers van Snapchat. Gebruikers kunnen echter gemakkelijk het beeld downloaden door een schermafbeelding te maken. Als de ontvanger een screenshot maakt ontvangt de verzender daar echter bericht van.
SnapChat heeft 60 miljoen installs, en er zijn 30 miljoen gebruikers maandelijks actief. 55 procent gebruikt SnapChat dagelijks, dat zijn 16,5 miljoen mensen. Er zijn in Nederland 1 miljoen mensen die zeggen SnapChat te gebruiken, waarvan 541.000 dagelijks. Een groot deel daarvan bestaat uit jongeren. Opvallend is dat 7 op de 10 gebruikers vrouw is. Dagelijks worden er 400 miljoen snaps gedeeld.